Alla inlägg under mars 2012

Av Cecilia - 30 mars 2012 16:59

I kväll mumsar vi på brända mandlar och popcorn. Här kommer receptet på de brända mandlarna.


2.5 dl strösocker

1.5 dl vatten

150 g sötmandlar

(3 msk vanillinsocker)


1) Börja med att värma strösocker och vatten. När det precis smält sätter du i sötmandeln.

2) Låt puttra tills mandlarna börjar smälla.

3) Ta av från plattan och rör kraftigt tills sockret stelnar.

4) Häll över det i en kall form och separera det lösa sockret tillbaka i pannan.

5) Sätt i några droppar valfri karamellfärg och värm det stelnade sockret tills det smälter.

6) Dra av pannan från spisen och sätt i mandlarna.

7) Rör tills allt stelnat.


Här är bilden på våra mandlar där Edina råkade hälla i nästan hela flaskan med karamellfärg. De är godare än de ser ut.

   

Lycka till!

Av Cecilia - 29 mars 2012 17:34

I måndags när jag skulle parkera hemma började varningslampan för att ett elfel uppstått i bilen att lysa. Tempmätaren slutade att fungera och antisladdlampan lyste. Toppen! Vi som skulle åka för att ta prover på mig på onsdag. Då menar jag inte i Stockholm. Vi skulle på långtur.


Tur i oturen så var Loke sjuk så jag kunde låna Annas bil utan att inskränka på deras vardag. Så när onsdagen kom kunde jag, Edina, Linda och Siri åka som planerat. Barnen var glada och förväntansfulla. De var väldigt tålmodiga hela dagen trots att vi åkte 07.30 och kom hem kl 20.30 De fick handla var sin leksak och så åt vi middag på Max. En av Edinas favoritrestauranger.  

Ett så tråkigt syfte som att ta prover visade sig bli en toppendag. Denna veckas hjältar är familjen Rönnbäcks och Gradins. De har verkligen varit oumbärliga att ha i våra liv senaste tiden.

På måndag börjar jag att cykla. Bilen ska på verkstad först den 11/4. Så nu får den stå till vi åker upp till stugan med Anna och Loke ... Kanske måste provköra den innan bara.

Nu är i alla fall proverna tagna.

Av Cecilia - 29 mars 2012 04:17

Träffade läkaren för provtagning i går. Symptomen tyder på att Borrelian är kvar. Får glädjas åt att symptomen inte tyder på Babesia eller Bartonella. Däremot tyder de på att jag eventuellt har Twar och Ehrlichia. Läkaren bedömde att jag har en medelsvår Borrelia. Det skulle i så fall innebära ca fyra månaders behandling. Med den behandlingen kommer även Twar att botas (om jag har det). Symptomen tydde endast något på att det även kan röra sig om Ehrlichia. Håller tummarna för att det inte rör sig om det eftersom jag inte vet hur svårbotad Ehrlichia är.


Provsvaren kommer att visa hur drabbad (av Borrelian) jag är och hur lång behandling som krävs. Svaret kommer m h a CD 57 att visa var på sjukdomsskalan jag befinner mig. Om jag endast lider av Borrelia och Twar kommer jag förmodligen att vara frisk inom fem månader. HURRA!


Har omvärderat var jag ska vårdas. Hade tänkt behandlas i Pforzheim, men har nu ändrat mig. Behandlingen där pågår ett år oavsett sjukdomsgrad. Är livrädd för antibiotikaresistens. Däremot ska man absolut behandlas till man är frisk. I annat fall kan det ju leda till antibiotikaresistens i alla fall.


I Augsburg behandlar man med både örter och intravenös antibiotika. De inriktar sig även på hur kosten påverkar tillfrisknande. De tar prover och följer upp patienterna. Behandlingens längd anpassas till om patienten blivit frisk eller inte. Låter sunt tycker jag. Vill ju inte hålla på ett år om jag inte måste.


Är lite osäker på den norska behandlingen. Den sker i huvudsak i tablettform och ger något sämre resultat. Ca 58% jämfört m 70% som blir helt friska om jag uppfattat det rätt. Behandling i tablettform påverkar även magen. De är dock mycket proffsiga på att vårda patienterna med mediciner som lindrar påverkan.


Det var lite kort om hur jag tänker just nu. Nu är i alla fall provtagningen avklarad. Ska skicka in papper och ansöka om ersättning för "Vård i annat EU-/EES-land eller i Schweiz" från Försäkringskassan i dag. Provtagningen kostade mig 7650 kr. Rätt mycket pengar för mig. I det långa perspektivet känns det som en fis i rymden, för tänk om jag blir frisk.


I morgon ska jag även avboka den inbokade vården i Pforzheim.


År 2000 blev jag jättesjuk och har aldrig blivit riktigt frisk. Har uppsökt läkare vid ett flertal tillfällen. Vid några tillfällen har jag frågat om det kan vara Twar. Det har hela tiden tillbakavisats och jag har inte heller forskat vidare i ämnet. Efter 11 år har jag accepterat att jag måste gå och lägga mig innan kl 20 för att orka och att jag har blåsor i svalget.


Om proverna visar att jag har Twar så har Borrelian kanske haft något gott med sig. För då kanske jag blir lika frisk som innan år 2000 och får mitt gamla lite friskare tillbaka.


Om jag har Twar kan jag säga att Twar kan jag leva med, men Borrelian känns som att den dödar ... långsamt.



Av Cecilia - 19 mars 2012 18:08

Det första Edina sa när hon vaknade i lördags var:


- "Om man tar bort alla fyra hjulen och låter väggarna vara uppe så här (gestikulerade med händerna). Sen stoppar man tåget och så kan ingen komma ut. Sen låter man det stanna i skogen så alkoholisterna får frysa".


Det var Edinas läxa till alkoholisterna. Kanske ett förslag som jag kan vidarebefordra till soc eller ....

Av Cecilia - 19 mars 2012 12:22

Var på besök på företagshälsovården i dag. Till den läkare som behandlade mig med Doxy. Hon sa att jag bara behöver vända mig till henne för sjukskrivning. Hos henne finns inga tvivel om att jag haft Borrelia. Hon vill även ta del av provsvaren som tas i Tyskland. Hon tyckte det var bra att jag vänder mig dit för tyska vårdsystemet är mycket bra.


I övrigt så var nästan alla reflexer bra. Endast sen reaktion på vänster öga. Kanske det som gör att jag ser dåligt.



Av Cecilia - 18 mars 2012 10:25

Nu är både provtagning den 28/3 och vård den 8/5 inbokat.


Proverna tar tre veckor att få svar på. Läkaren tyckte det var lika bra att boka en tid då det inte finns så gott om dem.


 

Håller på att kolla resemöjligheter och boende för fulla muggar.


Kommer förmodligen att vårdas här.


Bästa scenariot är dock att Borrelian är borta och att jag kommer att bli frisk utan vidare behandling.

Av Cecilia - 16 mars 2012 17:43

I dag hände en incident på förskolan angående maten och gluten ... igen. Återigen tog föreståndarna på sig ansvaret att informera personalen. De nerkar fortfarande till att fortbilda personalen genom att ta in en dietist till ett APT. Efter tre år så inser jag att de inte tänker ändra inställning oavsett hur många fel som uppdagas. Har till slut tvingats att anmäla till Skolinspektionen.


De senaste fem åren har verkligen varit fulla av motgångar. Nu måste det väl vända snart. Hoppas få med en kompis på nästa läkarbesök. Läkarbesöket då läkaren vill tala med mig i enrum om att hon ska anmäla att jag inte kan ta hand om mitt barn. Kompisen jag hoppas ska kunna följa arbetar på soc. Känns som att jag måste ha ett vittne till trakasserierna. Är extra skört att vara ensamstående när en läkare visar sig ha labila problem. Det är denna läkare som gav diagnosen Borrelia och som sen tagit tillbaka den.


Eftersom jag först gått upp och arbetat 25% och sen 50% så är jag i alla fall kapabel att arbeta. Det skulle jag ju inte göra om jag inte orkade ta hand om mitt barn.


Tur att Edina och jag har ett fint liv tillsamman för hur skulle jag annars orka.

Av Cecilia - 14 mars 2012 18:38

Diskuterade förgäves Borrelia med min läkare i dag. Då kom hon med ett hot. "Om du är så sjuk så undrar jag om du kan ta hand om ditt barn? Du vet väl att jag är skyldig att anmäla det". Så nu har hon tystat mig. Jag ler och slickar röv ... för tillfället.



Normalt sett hade jag lämnat in en anmälan, men vågar inte. Denna läkare tror i alla fall att jag är sjuk. Alltid nåt.


Byter och anmäler när detta är över. Orkar inte bli friskförklarad nu. Finns en stor risk att nästa läkare gör det, Har blivit friskförklarad så många gånger senaste halvåret


Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards