Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

Provtagning avklarad

Av Cecilia - 29 mars 2012 04:17

Träffade läkaren för provtagning i går. Symptomen tyder på att Borrelian är kvar. Får glädjas åt att symptomen inte tyder på Babesia eller Bartonella. Däremot tyder de på att jag eventuellt har Twar och Ehrlichia. Läkaren bedömde att jag har en medelsvår Borrelia. Det skulle i så fall innebära ca fyra månaders behandling. Med den behandlingen kommer även Twar att botas (om jag har det). Symptomen tydde endast något på att det även kan röra sig om Ehrlichia. Håller tummarna för att det inte rör sig om det eftersom jag inte vet hur svårbotad Ehrlichia är.


Provsvaren kommer att visa hur drabbad (av Borrelian) jag är och hur lång behandling som krävs. Svaret kommer m h a CD 57 att visa var på sjukdomsskalan jag befinner mig. Om jag endast lider av Borrelia och Twar kommer jag förmodligen att vara frisk inom fem månader. HURRA!


Har omvärderat var jag ska vårdas. Hade tänkt behandlas i Pforzheim, men har nu ändrat mig. Behandlingen där pågår ett år oavsett sjukdomsgrad. Är livrädd för antibiotikaresistens. Däremot ska man absolut behandlas till man är frisk. I annat fall kan det ju leda till antibiotikaresistens i alla fall.


I Augsburg behandlar man med både örter och intravenös antibiotika. De inriktar sig även på hur kosten påverkar tillfrisknande. De tar prover och följer upp patienterna. Behandlingens längd anpassas till om patienten blivit frisk eller inte. Låter sunt tycker jag. Vill ju inte hålla på ett år om jag inte måste.


Är lite osäker på den norska behandlingen. Den sker i huvudsak i tablettform och ger något sämre resultat. Ca 58% jämfört m 70% som blir helt friska om jag uppfattat det rätt. Behandling i tablettform påverkar även magen. De är dock mycket proffsiga på att vårda patienterna med mediciner som lindrar påverkan.


Det var lite kort om hur jag tänker just nu. Nu är i alla fall provtagningen avklarad. Ska skicka in papper och ansöka om ersättning för "Vård i annat EU-/EES-land eller i Schweiz" från Försäkringskassan i dag. Provtagningen kostade mig 7650 kr. Rätt mycket pengar för mig. I det långa perspektivet känns det som en fis i rymden, för tänk om jag blir frisk.


I morgon ska jag även avboka den inbokade vården i Pforzheim.


År 2000 blev jag jättesjuk och har aldrig blivit riktigt frisk. Har uppsökt läkare vid ett flertal tillfällen. Vid några tillfällen har jag frågat om det kan vara Twar. Det har hela tiden tillbakavisats och jag har inte heller forskat vidare i ämnet. Efter 11 år har jag accepterat att jag måste gå och lägga mig innan kl 20 för att orka och att jag har blåsor i svalget.


Om proverna visar att jag har Twar så har Borrelian kanske haft något gott med sig. För då kanske jag blir lika frisk som innan år 2000 och får mitt gamla lite friskare tillbaka.


Om jag har Twar kan jag säga att Twar kan jag leva med, men Borrelian känns som att den dödar ... långsamt.



 
 
Ingen bild

Christine

28 november 2013 08:48

Hej! Jag har också twar. Jag har inte hört ngt om blåsor i halsen pga av detta, däremot så säger min man att jag har blåsor i halsen men jag trodde det var normalt för mig för ingen läkare har kommenterat detta då de tittat i min hals. Tänkte höra om du vet mer om blåsorna, om de kan komma å gå ell hur länge de finns där. Mvh Christine

Cecilia

5 december 2013 13:35

Twar y ttrar sig säkert olika på olika personer. Vet inte om det är blåsor eftersom de inte syns, men det är knottrigt i gommen och rödstrimmigt. De finns där hela tiden för mig,men efter lång behandling har de minskat och då märker jag att de sväller upp varje månad. De blommar upp i skov precis som borrelian. Om du har tur så går de bort med en kort behandling, men jag hade höga värden och har behandlat mig med örter i över ett år och de är kvar. Gissar att det tar minst ett år till för mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 8 mars 2015 12:11


I går var vi in och frågade om de på Clipso i Skärholmen kunde fläta om luggen på Edinas afrohår. De kände på luggen och gav ett pris på 50 kronor. Vi bokade tid i dag på förmiddagen klockan 11. På morgon åkte vi dit lite extra glada. Jag för att...

Av Cecilia - 6 september 2014 19:08

Har inte orkat blogga mycket å det senaste, men nu börjar valet närma sig och Hamilton gjorde mig rätt häpen med Folkpartiets valfläsk. Kan inte låta bli att reagera.   Hamiltons och Folkpartiets valfläsk i ekonomidebatten är såååå skrattretande ...

Av Cecilia - 25 juni 2014 08:04

Jag är lite upprörd över de onyanserade diskussionerna runt datorer i skolan. Varför visar inte Skolverket/politiker befolkningen och lärarna vilka alternativ som finns att välja mellan innan vi/de får svara på frågor om ja eller nej till datorer i u...

Av Cecilia - 3 februari 2014 17:35

På väg till och från jobbet kör jag förbi några uteliggares bosättningar. Jag har noterat att de bär vattendunkar från bensinmacken ca en km från själva boplatsen. Det ser väldigt tungt ut.   I något obestämt ögonblick bestämde jag mig för att kö...

Av Cecilia - 12 januari 2014 09:08

Mitt i städningen var jag tvungen att avbryta för att ventilera frustrationen över femte jobbskatteavdraget. Vart tror ni kostnaderna sparas in? Blir det i form av höjda högkostnadsskydd? I så fall börjar vården vara till för de friska, arbetande sam...

Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards