Alla inlägg under maj 2011

Av Cecilia - 26 maj 2011 19:46

I dag skulle vi fira av två kollegor som går i pension. Detta skulle vi göra på Sjölidens konferansanläggning. Vi hade bokat bord och frågat om vi kunde ha aktiviteter utanför innan tid för middag. De på Sjöliden hade gett sitt medgivande.


Eftersom jag inte bokat barnvakt i tid kontaktade min kollega Sjöliden dagen innan vi skulle anlända. Hon frågade om det var okay att jag tog med min dotter och att hon fick egen mat. Detta för att jag vet att allergimat kan vara svårt att ordna med så kort varsel. Även det fick vi okay till.


Vi var alla på gott humör när vi åkte mot Sjöliden. Vi såg fram emot att få fira våra kära kollegor som verkligen är värda uppvaktningen. Väl på Sjölidens konferansanläggning började aktiviteterna. De bestod i alkoholfri bål och tipsrunda. Vädret var vackert och stämningen hög. Tills en av anläggningens anställda kom och skällde på några kollegor över en plastmugg som stod på ett bord. Detta missade jag som tur var. Mitt humör var fortfarande på topp när jag gick in för att insupa måltid och god service (som jag trodde).


När jag och Edina tagit plats kom samme man som skällt på mina kollegor tidigare och sa att vi hade satt oss på fel platser. Han talade om att de hade en tom plats för min dotter och han tyckte jag borde ha sett det. Sen tillade han att jag kanske borde ta och skaffa glasögon så jag såg bättre. Eftersom jag inte ville förstöra stämningen lät jag det passera.


När vi satt oss och de började servera tog jag fram Edinas dricka. Då kom samme man fram och började skälla ut mig för att jag hade med eget och att det inte gick an då han försökte försörja sig som näringsidkare. Visst hade han rätt i det, men jag förklarade att vi kollat innan och fått okay. Han fortsatte att skälla på mig inför mitt barn och det framkallar så klart tigern i mig. Jag talade om att jag tyckte han var otrevligt. Då sa han nåt liknande som: - "Du då! Som du bevliljar bygglov".


Nu exploderade jag inombords. Här kom vi och skulle äta middag för tiotusentals kronor och blev behandlade som skit från första stund. Jag ryade inför hela arbetslaget hur otrevlig han var. Det uppstod tumult då alla började rya. Personalen stod och skrek åt oss att vi borde skämmas.


Hade det inte varit för mina kollegor så hade jag rest mig och gått vid det här laget. Förmodligen hade jag gjort det redan när jag fick påpekandet om min syn.


I mitt yrke befattar jag mig aldrig med någon bygglovsprocess. Däremot skulle jag gissa att min arbetsgivare är en av Sjölidens största inkomstbringare. Så klart kan jag inte rekommendera någon att besöka detta ställe efter ett sådant bemötande.


Om någon funderar på att besöka Sjölidens konferansanläggning kan jag bara säga: - "Sjölidens konferansanläggning suger".

Av Cecilia - 22 maj 2011 09:06

Edina ville tatueras under fötterna. När jag var klar sa hon att det var hon och pappa. Lite kul blev det tycker jag. Ett tips till andra kanske. Tatueringspennor finns på Piggelina i Västertorp. De kostar 29 kr. Nu ska vi tatuera händerna också. Tips! Lägg tatueringspennorna i en påse, sug ur luften och knyt igen så torkar de inte så snabbt när ni inte använder dem.

   


Av Cecilia - 15 maj 2011 17:36

I dag var vi på söndagscykling m Hampus och Marika. Jag hade lovat Edina att cykla till kaninparken (Sätras lekpark). Det blev dagens mål. Det är så himla kul att vi har dem att cykla med.


Innan vi lämnade kaninerna kikade vi på duvorna som också bor i en bur där. Då kom en duvskötare ut med ett duvägg till Edina. Ägget ligger nu och ruvas i en vante. Hoppas verkligen att vi fick ett obefruktat ägg. Annars är det bara att lära sig ta hand om en duvunge. Ägget kändes kallt när vi fick det så jag är inte direkt orolig.

 

Under hemfärd stannade vi till i en lekpark i Bredäng. Där fick jag och Marika vara lite vuxna med varandra. Innan var det lite si och så med det. Barnen sprang åt olika håll och ville roas av respektive mamma.


Varje dag bär med sig något som man inte kunnat förutspå. Tänk vad rikt livet kan vara. Kan inte låta bli att fantisera om att ägget kommer att kläckas.

Av Cecilia - 15 maj 2011 07:42

Här kommer ett tips till alla Stockholmare. Cykla i stället för att ta t-bana eller bil. Det är så himla skönt. Du upptäcker snart att Stockholm inte är så stort. Kanske kommer du precis som jag att känna en enorm frihet när du cyklar förbi alla bilköer och skitiga tåg. Om du dessutom har disciplin och lägger undan pengarna du sparar på att cykla så kan du unna dig nåt annat för dem. Samtidigt får du gratis motion. Jag har tyvärr inte den disciplinen att jag kan spara. Hoppas den ska dyka upp innan cykelsäsongen är över.


Som GIS-samordnare måste jag göra lite reklam för GIS. Här är en länk till Cykelplaneraren  i Stockholm.


Om du ska köpa cykel behöver du inte ruinera dig. Jag har en ""28"" cykel utan växlar. Den ger hög utväxling (detta innebär lättrampad) och har inte en massa teknik som kan gå sönder. Håller i evigheter och du kan få en ny för ca 3500 kr. En begagnad går säkert att få för några hundringar. Uppsalas helgmarknad brukade sälja sådana (förutsatt att den finns kvar). Vill du köpa en ny skulle jag kika på Skeppshúlt och Monark. Sjäv har jag den sistnämnda.


Första turen denna säsong cyklade jag 16,6 km utan att ha tränat innan. Bakpå hade jag min dotter Edina på ca 15 kg. Själv är jag inte någon lättviktare direkt med mina 90 kg.

 

Edina älskar våra turer med cykel. Hon somnar ofta och gärna. Jag kan höra henne snarka där bak.


En annan fördel med cykel är att jag kan motionera när Edina är sjuk. I veckan har vi varit hemma med VAB. Det brukar göra mig rastlös då jag är ensamstående och inte har någon vuxen att umgås med på flera dagar. Att sätta Edina på cykeln och åka iväg ger mig stimuli och Edina somnar. När vi kommer hem brukar jag lyfta henne i säng och hoppa i själv. Underbart!


Vi har redan varit på flera turer med våra vänner Hampus och Marika. Vi ser fram emot en massa fler. I dag blir det en tur för att kika på kaniner i en lekpark.

Av Cecilia - 13 maj 2011 16:56

Här kommer receptet på pizzan vi åt till middag. Den var så god att jag måste dela med mig. Det är första gången i mitt liv som jag lyckats med pizza.


Sätt ugnen på 200-225 grader beoende på ugn.   Pizzadegen:

1 pkt torrjäst

1 tsk salt

2 tsk strösocker

0,5 dl olivolja

3 dl fingervarmt vatten OBS! kallt vatten som värms.

6 dl Lailas blåa glutenfria

Resterande Jyttemjöl, blått (var försiktig med mängden)


Rör ihop jäst, salt, socker, olivolja och vatten. Sätt i hela mängden med Lailas mjöl och rör om. Var sedan försiktig med att sätta i Jyttemjölet. Det behövs inte mycket. Låt jästa 25 minuter. Kavla sedan ut degen direkt på plåten då glutenfri deg är svår att flytta efter kavling. Degen fyllde precis min plåt som hör till en 70 cm bred spis. Har du smalare spis får du kansek över lite deg om du inte gillar botten. Den var god så det gör nog inget om den blir lite tjock.


Sås:

500 g passerade tomater

1 msk olivolja

4 msk oregano

2 klyftorvitlök OBS! Dela vitlöken och ta bort strängen inuti så slipper du få ont i magen av vitlöken.

2 msk strösocker


Blanda ingredienserna.


Topping: 

1 pkt bacon

400 g blandfärs

1/2 rödlök

2-3 msk grön curry

1 msk Rene Voltaire lantbuljong på burk


Stek bacon knaprigt tillsammans m curryn. Sätt i lök och köttfärs och lök och stek till köttfärsen är brynt. Sätt på buljongen.


Jag satte ost på min pizza, men det var lika gott utan.

Låt grädda ca 15 min.

Bon apetit!

Av Cecilia - 12 maj 2011 08:02

I dag är min mamma på löpsedeln i Pitetidningen. Hon är en tuff dam som man inte sätter sig på. Gissa om jag är stolt över att vara hennes dotter?!


Anledningen till att hon är i tidningen är att hon nekats operation (av ortopeden i Piteå) av sin handled som gör att tummen liksom vuxit in i handen. En ortoped har undersökt tummen och skrivit remiss för operation. När hon skulle operera fick hon kalla handen. Hon var för tung för operationsbordet. Ingen remiss till annan instans skrevs.


Efter en tid bestämde hon sig för att ringa och kräva operation i alla fall. Ett liv utan tumme kan vara besvärande. Sköterskan som tog emot hennes samtal bemötte henne med argument som att det inte går att operera en handled med så mycket fett, att operationsbordet inte skulle hålla för hennes vikt och att hon förmodligen skulle dö om hon sövdes m m, bla, bla.


Min mamma tog då kontakt med Pitetidningen för visst är det konstigt att man kan operera hästar på operationsbord men inte överviktiga människor. En häst väger faktiskt mer. På Pitetidningen sa man att man hört att flera överviktiga nekats operation inom landstinget i Piteå. Gissar dock att ingen vill framträda i tidningen då det kan vara jobbigt att skylta med sin vikt om man är kraftigt överviktig.


Någonstans i detta skede tog överläkaren på ortopedkliniken i Piteå kontakt med min mamma per telefon. Även han kom med liknande argument som t ex att 50% av alla överviktiga dör under narkos då man opererar, att operationsbordet håller för max 135 kg, m m, bla, bla, blaj. Min kavata mamma undrade hur det kom sig att den första ortopeden remitterat henne för operation. Överläkarens svar var att han förmodligen remitterade utifrån andra traditioner (införstått att han var från annat land än Sverige). Min mamma påpekade att han var väldigt svensk för att komma från ett annat land. Sen krävde hon remiss till ett annat landsting. För vem vill operera sig hos någon som är så obildad inom sitt yrke?


Det finns flera aspekter som gör att jag ifrågasätter ortopeden i Piteå. Den första är att operaton av handleder inte brukar utföras under narkos. Patienten brukar ofta vara vaken. Den andra är att de inte vet att nästan ingen oavsett vikt dör under narkos i dag. Detta då man har så mycket övervakning (m h a apparatur) på patienter i dag. Det sista är att de inte vet att man kan remittera till andra landsting som har andra operationsbord.


Journaliten på Pitetidningen bad inför artikeln att få komma in i operationssalen för att undersöka operationsbordet. Han fick kalla handen.


Vi har gemensamt gjort en anmälan om diskriminering till DO. DO svarade att fetma inte är diskrimineringsgrundande. Det som är diskrimineringsgrundande är diskriminering p g a kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder alternativt att en arbetsgivare har missgynnat dig i samband med din föräldraledighet.


Visst är hon tuff min mamma?! Här kommer en länk till artikeln: http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6156637


Heja min bästa mamma! Hoppas du får operation för du är värd så mycket. Inte bara för mig!


 


Av Cecilia - 10 maj 2011 18:25

I dag skulle det ha serverats hamburgare på förskolan. När jag kom dit och fick förklaringen att köket inte fått tag i glutenfritt hamburgerbröd undrade jag vad som var problemet. Jag har erbjudit mig att handla, men jag vill ha en veckas framförhållning, föreståndaren har lovat att köket får handla mot kvitto och ändå säger de i efterhand att de inte hade hamburgerbröd till Edina .... trodde jag.


Då visade det sig att de skjutit det till i morgon. Sagt och gjort. Hem för intag av middag. Sen t-bana till Liljeholmen för att köpa glutenfritt hamburgerbröd. Glutenfria hamburgerbröd finns närmast i Liljeholmen och det är inte med säkerhet. Denna gång hade vi tur.


Där fick jag för att jag gick och handlade under lunchen för att slippa efter jobbet.


Det är i alla fall ett framsteg. En eftermiddag innan och jag hann ju faktiskt.

Av Cecilia - 8 maj 2011 06:35

I går lördagen den 8/5 var Edinas första framträdande med baletten. Man fick köpa biljett för 20 kr för att få se den. Jag var så klart där tillsammans med Anna och Loke, Marika och Hampus och Edinas pappa. Edina var så stolt över att nära och kära ville se henne uppträda.


Jag, Loke och Hampus bestämde att vi skulle springa in och ta platser på första parkett. Vad gör man inte för att få se Edina dansa. Loke och Hampus gjorde en superbra insats. Vi satt på andra rad. De små balettdansöserna satt på första.


Den första gruppen som dansade var Edinas. De var som små änglar med vingar. Jag började förstås gråta för att jag blev rörd. Edina var verkligen duktig på att komma ihåg stegen och följa musiken. Min lilla plutt börjar bli en liten dam.


Tidigare har Edina tappat suget för att gå på baletträningen. Efter gårdagens uppvisning vill hon fortsätta dansa balett. Hon fick mersmak av all uppståndelse och av alla blommor hon fick ta med hem.

   


Lägger tyvärr inte in bilder, från uppvisningen, på detta inlägg då det finns fler barn med på bilderna. Däremot kommer bilder på oss som var där inom kort. Anna har dem hos sig.


Tidigare under dagen var vi på Tittuts "Lillasyster kanin". Den var superfin och Edina pratade om den på kvällen. Under förseställninge kröp hon fram och lade sig på golvet precis framför scenen. Det värmde mitt hjärta att se att hon börjar lämna mig och prova sina egna vingar.

Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards