Alla inlägg den 13 januari 2013

Av Cecilia - 13 januari 2013 15:41

Till nyår skulle vi ha knytkalas. Eftersom jag gillar enkla saker som inte kan misslyckas så gjorde jag annorlunda roulader. Grundreceptet består av 400 g köttfärs, 1 pkt bacon, salt och peppar. Sen hackade jag i en rödlök, en näve soltorkade tomater och basilika efter smak i köttfärsen. Skippade fetaost denna gång eftersom de skulle vara mjölkproteinfria.


För tillagning delade jag baconskivorna på hälften. Sen gjorde jag små cigarrer av köttfärsen och rullade en halv baconskiva runt var och en av dem. När alla var klara satte jag in dem i ugnen på 175 grader till baconen fått en gyllenbrun färg. De var mycket uppskattade på nyårsbordet.  

Av Cecilia - 13 januari 2013 14:52

Nu har jag testat att göra min absoluta favoritkaka, falsk tosca, med Lailas blåa glutenfria mjöl. Jag vågar påstå att det inte blev någon större skillnad jämfört med den som är gjord på vetemjöl. Recept nedan.  


Ingredienser botten:

4 Ägg

6 dl Strösocker

2 tsk vanillinsocker

8 msk kakao

2 krm salt

2 tsk bakpulver

180 g laktosfritt smör

3 dl Lailas blåa glutenfria mix


Ingredienser topping:

75 g laktosfritt smör

1,5 dl sirap

1,5 dl grädde

2 dl strösocker

200 g kokos


Gör så här:

Vispa ägg och socker tills det blivit vitt och pösigt. Vispa sen ner vanillinsocker,kakao, salt, smält smör, mjöl och bakpulver. Häll upp i smord långpanna eller långpanna m smörpapper.


Grädda i ugnen 15 min på 200 grader. OBS! Håll koll så den inte jäser upp och bränns.


Medan kakan står i ugnen sätt smör, sirap, grädde och strösocker i en panna och koka under svag värme i fem minuter. Tillsätt därefter kokos. Nu har kakan säkert gräddat klart i ugnen så då är det bara att ta ut den och bre på toppingen.


In med allt i ugnen igen i 5 minuter eller till det har blivit färg på kokostoppingen.


Lycka till!







Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards