Alla inlägg den 6 januari 2013

Av Cecilia - 6 januari 2013 15:46

Efter en dag på skridskor och med ett annalkande kalas framför oss så bakade vi kolasnittar nu på eftermiddagen. Anledningen till att det blir kolasnittar varje år är att de är perfekta att baka tillsammans med barn och att de blir så himla supergoda.


När jag var barn bakade jag dem med min mamma och lillasyster. Vi fick äta hur mycket deg och färdiga kakor med mjölk som vi ville. Nu är det min tur att ge Edina minnen som hon bär med sig och kanske vill ska leva vidare genom hennes barn.


Nu ska vi bada och göra oss i ordning för morgondagen. Men först ...


... här kommer receptet:

100 g mjukt smör från Valio
1 dl strösocker 
2 msk ljus sirap 
Lailas blåa glutenfria mjöl. Sätt 2.25 dl till att börja med men tillsätt sedan till smeten är så tjock  att den nästan inte går att knåda längre utan att falla isär.
0.5 tsk bikarbonat 
1 tsk vaniljsocker 
Gör så här:

1) Sätt ugnen på 175 grader.

2) Vispa smör, strösocker och sirap krämigt.

3) Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära och vänd ner det i smeten.

4) Rulla fingertjocka rullar mellan fingrarna och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

5) Räffla med en gaffel.

6) Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen i 12-15 minuter.

7) Skär dem direkt genom att klyva dem uppifrån. Dra inte med kniven för då smulas de sönder.

8) Låt kolasnittarna svalna på plåten.


Här kommer bilden som jag utlovat tidigare.  


Lycka till!

 

Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards