Direktlänk till inlägg 9 februari 2013

Mjölk- och glutenfri tårta

Av Cecilia - 9 februari 2013 19:28

I dag var Edinas 6-årskalas och därmed dags att göra tårta. Denna tårta var från början mjölk- och glutenfri. När den var mjölkfri använde jag Karlshamns margarin i stället för laktosfritt smör.


Tårtan består av tårtbottnar varvat med hallon, marsansås och smörkräm toppat med marsipan.


Bottnarna hittar du recept på här.


Smörkrämen gjorde jag så här:

400 gram laktosfritt smör (rumsvarmt)

3 dl florsocker

1 msk vanillinsocker

2 msk bananessens

 

Vispas till den är nästan vit.

 

Marsankrämen gjorde jag så här:

Tidigare har jag gjort vaniljkräm själv och satt i Agar (vegetarisk ersättning för gelatin) för att göra den tjock. I dag använde jag på min mammas inrådan Ekströms mjölkfria marsankräm. Jag gjorde receptet efter 4 portioner och satte i 7 msk pulver i stället för 2.5 Blev dock lite stabbig så nästa gång ska jag testa att ta lite mindre.

   

Sen var det bara att börja montera. Kavlade först ut marsipanen och satte den i en sockerkaksform.  

Å så i med smörkrämen.

 

 På med en botten. På med marsankrämen. På med en botten. På med hallon.  

 På med sista botten och så bara att vända formen och stjälpa upp hela tårtan.  

Å nu var det dags att bli orolig. Skulle detta missfoster gå att fixa till? Med lite fix och trix så blev den rätt fin.  

Liten blir nöjd och då blir mamma nöjd och festen är ett faktum.  

Marsipan, glittergelen och ros beställde jag på Kakburken. Glittergelen var dock överreklamerad. Den var lös och rinnig och sen såg jag knappt nåt glitter i den.

 

Eftersom alla inte vill vara med på bild på bloggen så får man respektera det. Frågar alltid innan jag lägger ut bilder. Paint har en sprayfunktion är bra vid sådana tillfällen.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 8 mars 2015 12:11


I går var vi in och frågade om de på Clipso i Skärholmen kunde fläta om luggen på Edinas afrohår. De kände på luggen och gav ett pris på 50 kronor. Vi bokade tid i dag på förmiddagen klockan 11. På morgon åkte vi dit lite extra glada. Jag för att...

Av Cecilia - 6 september 2014 19:08

Har inte orkat blogga mycket å det senaste, men nu börjar valet närma sig och Hamilton gjorde mig rätt häpen med Folkpartiets valfläsk. Kan inte låta bli att reagera.   Hamiltons och Folkpartiets valfläsk i ekonomidebatten är såååå skrattretande ...

Av Cecilia - 25 juni 2014 08:04

Jag är lite upprörd över de onyanserade diskussionerna runt datorer i skolan. Varför visar inte Skolverket/politiker befolkningen och lärarna vilka alternativ som finns att välja mellan innan vi/de får svara på frågor om ja eller nej till datorer i u...

Av Cecilia - 3 februari 2014 17:35

På väg till och från jobbet kör jag förbi några uteliggares bosättningar. Jag har noterat att de bär vattendunkar från bensinmacken ca en km från själva boplatsen. Det ser väldigt tungt ut.   I något obestämt ögonblick bestämde jag mig för att kö...

Av Cecilia - 12 januari 2014 09:08

Mitt i städningen var jag tvungen att avbryta för att ventilera frustrationen över femte jobbskatteavdraget. Vart tror ni kostnaderna sparas in? Blir det i form av höjda högkostnadsskydd? I så fall börjar vården vara till för de friska, arbetande sam...

Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards