Alla inlägg den 14 januari 2011

Av Cecilia - 14 januari 2011 09:01

Recept på bullar och beskrivning på hur vi gjorde kommer längre ner. Måste börja med att ventilera när Edina klottrade på våra nymålade vardagsrumsväggar. När jag städade undan efter baket kom hon in och sa att det hänt en olycka. När jag frågade vad som hänt sa hon att hon råkat rita på väggarna. När jag gick in och tittade hade hon ritat inte bara en gång utan tre. Hon sa förlåt, men jag kunde inte ta emot ursäkten. Det har tagit mig över ett år att göra väggarna klara. Ensamstående, arbetande mamma som jag är. Alla tapeter är borttagna och sen spackling och målning på det. Det slutade med att Edina ville ringa och prata med mormor. Sagt och gjort. Det gjorde hon. Efter en stund kom hon in till mig och bad om ursäkt på riktigt. Mormor hade gett råd om hur hon skulle få mig mindre besviken. Sen gick vi in i vardagsrummet och försökte ta bort klottret. Hurra det gick! Vägg och takfärg på väggarna är det bästa som hänt oss. Dagens fråga är: Hur får man barn som är besatta av att rita att sluta rita på allt som kommer i deras väg?


Förutom incidenten med klottret så bakade vi gluten- och mjölkfria bullar med mandelmassa och kanel. Våra bullar blir bättre och bättre för varje gång. Först använde vi bara Lailas blåa mjöl, men då blev de lite kompakta. Nu testade vi att sätta i Jyttemjöl i blå påse. Det gjorde att de blev mindre kompakta. Nästa gång ska vi prova att minska tiden på första jäsningen och att baka ut med Jyttemjöl i stället för Lailas. Resultatet blev supergott, men allt kan bli bättre. Här kommer en bild på resultatet och efter det kommer receptet.

  

Här kommer en utförlig beskrivning på hur vi gjorde.


Deg:

100 g Carlshams margarin

5 dl Havremjölk

50 g färsk jäst för söta degar

1 dl strösocker

1/2 tsk salt

2 tsk malen kardemumma

7 dl Lailas

6 dl Jyttemjöl

1-2 dl Lailas till utbakning, nästa gång ska vi prova att använda Jytte i stället

  

Fyllning:

250 g mandelmassa

75 g Carlshamns margarin

3/4 dl strösocker

delade massan i två delar och satte 2 msk kanel i den ena


Så här gjorde vi:

Smält margarinet och sätt i mjölken

Tillsätt strösocker och kardemumma

Smula ner jästen

Rör om till jästen är löst

Tillsätt allt mjöl under omrörning

Vispa 10 min

Låt degen jäsa till dubbel storlek (Denna jäsningstid ska vi förkorta nästa gång)

  

Baka ut halva degen m Lailas (nästa gång ska vi testa med att använda Gjytte i stället)

Smula ut mandelmassablandningen över hela och rulla ihop. Skär sedan och lägg upp i formar

Gör om proceduren med nästa halva och sätt på mandelmassablandningen m kanel på denna.

Låt bullarna jäsa 15-20 minuter.

Pensla m uppvispat ägg och havremjölk.

Strö över pärlsocker.

Grädda ca 10 min i mitten av ugnen.

        


Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards