Alla inlägg den 16 januari 2011

Av Cecilia - 16 januari 2011 09:36

Under flera års tid har man kunnat se ett program på Utbildningsradion som påvisar att barn med mörk hy och mörkt hår vill vara ljusa i hyn och ha blont hår. I programmet låter man flera barn se bilder på mörka och ljusa människor och välja den som är finast. Barnen i testet väljer "så klart" alltid det ljusa s k vackra alternativet. Som slutkläm låter man barnet välja en bild med den de tycker är vackrast och sen frågar man vem de själv är mest lik. Då pekar barnen med stor tveksamhet på det mörka barnet. Detta test är grymt och vinklat. Inte fean väljer Edina den ljusa dockan. Psykologitester med någon relevans pekar på att vi människor ofta dras till det som är mest likt oss själva. Inte alltid beroende på utseende utan på beteende. Tester har också visat att de som skaffar en partner där man kan se likheter med en själv oftare håller livet ut. Har inte läst alla rapporter i detta, men har gått ett fåtal kurser i mitt arbete som berör ämnet. Om jag lärt mig det på ett fåtal kurser borde de som gör ett sådant program veta bättre än att utsätta barn för detta grymma test som dessutom inte visar verkligheten. Vad tycker du om detta? Tycker du som jag att detta program ska sluta sändas så skriv en rad om det.


I övrigt är vi fortsatt hemma. Vi har det ömsom härligt och ömsomt jobbigt. Edina börjar bli piggare och därmet också rastlös. Ett favoritställe som hon hittat under denna tid hemma är fönsterbrädan i vardagsrummet.

  


I går roade vi oss med att göra minimellos. De kan verkligen roa barn. Hon kan leka med dem i timmar. Det är inte alltid det som kostar mest som är de bästa leksakerna. Edina visar stolt upp rockstjärnorna Cecilia t v och Edina t h. Hon har så klart valt hur de ska se ut.

  

Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards