Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av Cecilia - 10 oktober 2011 11:52

För någon vecka sedan var vi på COOP med Anna och Loke. Vi behövde inte handla för det hade vi redan gjort på förmiddagen. Det är vid sådana tillfällen man får tid över att kolla lite extra i diskarna och kolla sånt som man tänkt kolla men oftast glömmer i sitt sökande efter att fylla matkorgen med allt man MÅSTE ha.


Hur som helst så har Anna introducerat färdiga gluten- och mjölproteinfrina pannkakor från ICA i vårt liv. Under detta besök slog det mig att de pannkakorna alltid ligger bredvid den glutenspäckade varianterna. Mina steg tog oss mot hyllan med blodpudding. Och gissa om vi blev överraskade? Där fanns gluten- och mjölkfri blodpudding. Tjoho! Förslusten av blodpudding i Edinas liv har varit en stor förlust. Sen två år tillbaka har hon önskat att få blodpudding och nu kan hon få det.

 

Det finns dock inte pannkakor till Edina på COOP. För att köpa dem får vi vända oss till ICA. Nu ska jag kolla om ICA har blodpudding. I så fall begränsar vi besöken på COOP för att endast inköpa deras egna hygienprodukter från "Änglamark". Krav och allergimärkta toppenprodukter om man kan leva med svintohår. Änglamarks köttfärs är av någon anledning också toppen att laga mat på. Den är alltid färsk. Gissar att det är för att det är deras eget varumärke och att de värnar om det.

Av Cecilia - 10 oktober 2011 10:59

För första gången i mitt liv har jag mött kunniga och ödmjuka läkare på varenda besök f o m i torsdags. En eloge till läkaren på Infektionsakuten i Huddinge samt läkarna på Liljeholmens vårdcentral. Nu nog om det.


På morgon var jag till läkaren för att ta EKG. Det visade sig att det såg perfekt ut. Smärtan i bröstet orsakas enligt mig förmodligen av rädslan att lämna Edina själv utan mig. Tanken på döden har helt plötsligt inträtt i mitt medvetande. I vanliga fall är det bara ett konstaterande att det kommer att ske men man vet inte när. Nu känns det snarare som att det  kommer att ske vilken  dag som helst. Det såg dock ut som att hjärtat inte kommer att vara orsaken till en tidig död.


Passade på att fråga läkaren om det annalkande ryggmärgsprovet som ska tas om sju dagar. Fick veta att blodprovet som jag tagit i dag kan indikera att jag varit smittad av Borrelia. Det är förhållandet mellan de vita och röda blodkropparna som man analyserar i första hand. Ofta visar det dock ingenting även om man varit smittad. Aha! "Å, då kommer ryggmärgsprovet att visa om jag har bakterien eller inte"? Blev min fråga. Svaret var "NEJ". Även i det provet analyserar man blodkropparna, men det ger ett tydligare svar på om man blivit smittat av Borrelia för mer än 8 veckor sedan. Provet kommer att ge utslag oavsett om Borrelian är borta eller ej. Däremot kommer det med stor sannolikhet indikera att jag eventuellt haft Borrelia. Borreliabakterien är alltså inte någon bakterie som man kan få  tillväxt på via odling. Mitt stilla sinne frågar mig då hur man ens kan veta att det är en bakterie? Är det för att antibiotika med antiinflammatoriska egenskaper kan lindra/bota? Undrar nu varför man är beredd att ge mig antibiotika igen om provet tyder på att jag eventuellt haft Borrelia? Borde man inte kunnat ge antibiotika direkt när jag kom in och sa att jag var nästan frisk, men hade lite symptom kvar? Då hade jag förmodligen bara behövt en kur till i stället för att som nu börja om från början eller leva med symtomen i ett halvår och i värsta fall resten av livet.

Gruvar mig för vad som kommer att ske om sju dagar. Läkaren sa dock att det även kommer att visa om jag har en annan sjukdom som kan ge liknande symptom, MS. Lika bra att få svart på vitt att jag i övrigt är hyfsat frisk. Efter undersökningarna hitintills kan jag utesluta hjärntumör, anerysm, annalkande hjärtinfarkt, leukemi, blodbrist, andra tumörer i nervsystemet. Snart kan jag förhoppningsvis även utesluta MS. Det jag inte kommer att kunna utesluta eller bekräfta är Borrelia.Tror tamejtusan att jag ska börja forska i ämnet. Börjar ju kunna en del redan;-D





Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards