Direktlänk till inlägg 15 mars 2013

Bättre villkor för lärarna

Av Cecilia - 15 mars 2013 19:10

Läste en artikel i GP om "Nyckeln till en bra skola går via bättre villkor för lärarna". Än en gång fokuserar man på ett enskilt, isolerat förslag. Än en gång blir jag upprörd över hur man förminskar problemen. Här kommer en "kort" kommentar från mig i ämnet. Skulle kunna skriva sida upp och sida ner om detta, men då orkar ingen läsa. Tanken är att man ska ha läst artikeln först. Måste dessutom ge en eloge till dagens lärare som gör ett superjobb i hetsjaktens vindar. Ni är bäst! Att ni orkar!

 

Här kommer min reaktion på artikeln som delats på fb.

 

"Håller med om att man kan ändra på utbildningen, men det kommer inte att lösa alla problem. I Sverige har vi byggt upp ett förakt för skolan och lärare m m. Jag är helt övertygad om att man måste minska antalet elever i klasserna för att få ordning på skolan. Man måste även börja arbeta med värdegrund. Att inför datorer i undervisning är ett sätt att göra det. Skolan ska tillgodose allas behov. Några lär sig bäst att läsa och skriva genom att använda papper, penna och böcker. Andra lär sig att göra detsamma genom att använda datorn. Om alla har en dator behöver inte barn med dyslexi känna utanförskap när de är de enda eleverna i klassrummet som har dator. Det finns så många områden som skulle kunna ses över vad gäller skolor i Sverige. Att göra det samtidigt som man ändrar utbildningen är säkert bara fina fisken. Många av länderna man jämför Sverige med har en helt annan kultur vad gäller barns plats i skolan. I många länder får man betala för en plats i skolan. Barnen går då till skolan och gör sitt bästa för de är tacksamma för att få gå skola. I Sverige har vi inte den stoltheten vad gäller att få gå i skolan. Här tycker många föräldrar och barn att skolan bara är något som man måste uthärda. I hur många länder tror ni föräldrarna tycker att det är skolans ansvar att sköta läxläsning? Min gissning är att det är ganska få. I Sverige tycker föräldrarna att ansvaret för deras barns utveckling ligger helt i skolans ansvar. Vart ska detta sluta? Hur ändrar vi inställningen så föräldrar och barn inser att skolan är ett privilegium? Kan det vara att göra det genom att skapa en positiv upplevelse för de barn som går i skolan i dag. De kommer sen förhoppningsvis att ge sina barn annan syn på skolan än vad dagens föräldrar gör. Förenkla inte problemen. Lägg in insatser på flera håll och se helheten. Det är min absoluta rekommendation. Orkar inte läsa mer halvmessyrer. Har själv barn som börjar skolan nu. JAG KOMMER ATT LÄSA LÄXOR MED HENNE! /Ensamstående mamma!"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 8 mars 2015 12:11


I går var vi in och frågade om de på Clipso i Skärholmen kunde fläta om luggen på Edinas afrohår. De kände på luggen och gav ett pris på 50 kronor. Vi bokade tid i dag på förmiddagen klockan 11. På morgon åkte vi dit lite extra glada. Jag för att...

Av Cecilia - 6 september 2014 19:08

Har inte orkat blogga mycket å det senaste, men nu börjar valet närma sig och Hamilton gjorde mig rätt häpen med Folkpartiets valfläsk. Kan inte låta bli att reagera.   Hamiltons och Folkpartiets valfläsk i ekonomidebatten är såååå skrattretande ...

Av Cecilia - 25 juni 2014 08:04

Jag är lite upprörd över de onyanserade diskussionerna runt datorer i skolan. Varför visar inte Skolverket/politiker befolkningen och lärarna vilka alternativ som finns att välja mellan innan vi/de får svara på frågor om ja eller nej till datorer i u...

Av Cecilia - 3 februari 2014 17:35

På väg till och från jobbet kör jag förbi några uteliggares bosättningar. Jag har noterat att de bär vattendunkar från bensinmacken ca en km från själva boplatsen. Det ser väldigt tungt ut.   I något obestämt ögonblick bestämde jag mig för att kö...

Av Cecilia - 12 januari 2014 09:08

Mitt i städningen var jag tvungen att avbryta för att ventilera frustrationen över femte jobbskatteavdraget. Vart tror ni kostnaderna sparas in? Blir det i form av höjda högkostnadsskydd? I så fall börjar vården vara till för de friska, arbetande sam...

Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards