Alla inlägg den 23 januari 2012

Av Cecilia - 23 januari 2012 08:11

I och med Borrelian har blodtrycket ökat markant. Det var relativt högt redan innan, men nu är det skrämmande högt. Varierar mellan 160/100 och 120/90. Vad det är uppe i som högst vågar jag inte ens sia om. Förutom det så börjar jag ju vara i den åldern att jag faktiskt kan råka ut för en hjärtinfarkt.


I dag fick jag detta tips på facebook. Något som jag hoppas är sant. Ska etsa in det i huvudet ifall att hjärtinfarkten tar mig på bar hjärning.


OBS! Symptomen är så klart endast beskrivna för män. Är du kvinna kan även magsmärta under revbenen ut mot ryggen vara samma flagga. Ta inte alvedon och gå och lägg dig utan ring efter ambulans.


"Låt oss säga att du kommer hem (ensam naturligtvis) efter en ovanligt hård dag på jobbet. Du är riktigt trött, orolig och frustrerad. Plötsligt börjar du att känna en svår smärta i bröstet som börjar sprida sig ut i din arm och upp i din käke. Du är i ditt hem... ensam... men bara 2 mil ifrån närmsta sjukhus. Men du inser att du inte kommer att kunna köra så långt.. Du har fått utbi...ldning i HLR, men den personen som lärde ut det berättade inte hur man gör det på sig själv! Eftersom många mäninskor är ensamma när de drabbas av en hjärtinfarkt och utan hjälp så har dessa personer bara ca 10 sek på sig innan de blir svimfärdiga och sedan förlorar medvetandet.Därför är det viktigt att sprida följande kunskap! Under tiden man larmar 112 att göra följande: Man kan rädda sig själva genom att ta ett djupt andetag och sedan hosta mycket kraftfullt. Och sedan upprepa detta varannan sekund, tills hjälp anländer. Det djupa andetaget gör att lungorna får syre och hostans rörelse ”kramar” till hjärtat så att blodet hålls i cirkulation. Hostan kan göra att hjärtat återfår normal rytm. På detta sätt ökar chanserna till att man hinner till sjukhuset i tid! Dela detta till så många som möjligt! Kanske just din delning räddar ett liv".


Ett tips bara!

Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards