Direktlänk till inlägg 4 juni 2012

Äntligen ett litet erkännande

Av Cecilia - 4 juni 2012 18:11

Måendet just nu är som det är. Domningar, yrsel, huvudvärk, illamåendee, sticker i fötterna när jag går och jag känner inte när jag stryker mig över pannan. Det kallas Herx. Borrelian gånger tio. En reaktion som kommer när man är under behandling och bakterierna dör. Mitt i allt detta tänds dock ett litet hopp om framtiden för de som drabbas framöver.


Om ni kommer ihåg så bytte jag läkare för ett tag sedan då den förra hotat om att anmäla mig för att vara för sjuk för att orka ta hand om mitt barn. Detta eftersom jag hävdade att jag hade kronisk Borrelia. Hon menade att om jag hade Borrelia så var jag så sjuk att hon måste ifrågasätta om jag orkar ta hand om mitt barn.


Min nya läkare och jag är överens om att symptomn inte tyder på fibromyalgi (det lider jag av sen tidigare). Han har tagit en kopia av provsvaren jag fick från Tyskland. Han har skickat dem till infektion i Solna som inte kunde tyda dem. Då skickade han dem till en labläkare i Solna. I dag har jag fått svaret från min läkare med citat från labläkaren. I svaret erkänns att jag kan lida av neuroborrlios och så har labläkaren skrivit "restsymptom av borrelia är vanligare än vad vi tidigare trott".


Labläkaren svarar att det fortfarande inte finns några prover som tyder på att jag har Borrelia. Det är inte så konstigt eftersom Sverige inte vet vad det är för testmetoder de använder sig av i Tyskland. De hävdar fortfarande att det ska läka ut av sig själv. Yeah right säger jag bara. Jag tänker inte bli utförsäkrad i väntan på att bli frisk. Först sa de ett tag, sen ett halvår och nu ett år till två år. Om två år har jag ingen möjlighet att betala för vård utomlands om symptomen kvarstår för då har jag inget arbete att återvända till.


Texten där labläkaren erkänner att restsymptomen är vanligare än de trott är ett enormt genombrott. Äntligen en liten spricka i förnekelsen.


Riktar ett stort tack till min nya läkare som verkligen försökt finna svar i det svenska förnekande systemet. Nu hoppas jag att han inte byter vårdcentral. Jag tänker då aldrig byta läkare igen om jag inte tvingas för att han slutar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 8 mars 2015 12:11


I går var vi in och frågade om de på Clipso i Skärholmen kunde fläta om luggen på Edinas afrohår. De kände på luggen och gav ett pris på 50 kronor. Vi bokade tid i dag på förmiddagen klockan 11. På morgon åkte vi dit lite extra glada. Jag för att...

Av Cecilia - 6 september 2014 19:08

Har inte orkat blogga mycket å det senaste, men nu börjar valet närma sig och Hamilton gjorde mig rätt häpen med Folkpartiets valfläsk. Kan inte låta bli att reagera.   Hamiltons och Folkpartiets valfläsk i ekonomidebatten är såååå skrattretande ...

Av Cecilia - 25 juni 2014 08:04

Jag är lite upprörd över de onyanserade diskussionerna runt datorer i skolan. Varför visar inte Skolverket/politiker befolkningen och lärarna vilka alternativ som finns att välja mellan innan vi/de får svara på frågor om ja eller nej till datorer i u...

Av Cecilia - 3 februari 2014 17:35

På väg till och från jobbet kör jag förbi några uteliggares bosättningar. Jag har noterat att de bär vattendunkar från bensinmacken ca en km från själva boplatsen. Det ser väldigt tungt ut.   I något obestämt ögonblick bestämde jag mig för att kö...

Av Cecilia - 12 januari 2014 09:08

Mitt i städningen var jag tvungen att avbryta för att ventilera frustrationen över femte jobbskatteavdraget. Vart tror ni kostnaderna sparas in? Blir det i form av höjda högkostnadsskydd? I så fall börjar vården vara till för de friska, arbetande sam...

Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards