Alla inlägg under april 2012

Av Cecilia - 19 april 2012 07:55

Här är länken till några symptom på borrelia. Det finns tydlingen en lista m 87 symptom. Då menas det inte att symptomen är diffusa. Jag har tur. Numera har jag lindriga symptom. Orkar inte jobba full tid, men lever inte i ständig skräck längre. Tänker mycket på dem som haft mindre tur än jag. Hur orkar de leva sina liv?


Ni som orkar läsa listan till slutet ser att om man har fem av symptomen så kan man vara drabbad. Alla får inte den klassiska röda ringen. Det underlättar ju att ställa diagnos om man har den. Jag hade tur (i oturen) även i det fallet.

Av Cecilia - 16 april 2012 11:32

Trots sjukdomar så har vi fantastiska stunder tillsammans. De delar vi ofta i goda vänners lag. Denna påsk firade vi med Linda och Siri som varit oss oumbärliga det senaste halvåret. Linda är en av de människor som kommit att stå mig mycket nära. Hon har funnits där i vått och i torrt. Därför extra roligt att fira påsk med dem. Linda tog med några påskblommor som förgyllt vårt vardagsrum. Å en liten Edinablomma förskönar ju så klart bilden lite extra.

Innan besöket kom blev det lite påskkumma av Edina.    

Barnen fick en skattkarta av påskharen och var helt exalterade när de letade. De var supernöjda med innehållet. Edina fick det efterlängtade Friendslegot. Äntlingen lite tjejfigurer i samlingen. Påskkläderna åkte dock av snabbare än de åkte på.  

Lite parklek har vi hunnit med å.  
I går tittade Edina på kartan som påskharen lämnade efter sig. Efter en stunds begrundande säger hon: -"Mamma det är något konstigt med den här kartan. Den är ritad med mina pennor ....":-D

Av Cecilia - 15 april 2012 15:35

Mötte en granne på gården. Sa att jag varit sjuk i ett år i borrelia. Såg direkt i blicken att han blev oroad trots att vi inte känner varandra. Han hade haft en kollega som fick borrelia och som tappade allt minne utom det språkliga. Hon kände inte igen honom när hon kom tillbaka till jobbet. På något vis känns det skönt att möta en människa som man inte känner som direkt förstår att det är allvarligt det som hänt. Inga förklaringar bara ett medkännande.

Av Cecilia - 14 april 2012 14:23

Nu har jag läst provsvaren ett varv till. Jag har lite svårt att ta in texter numera. När jag läser igenom papprena igen så står det både att Borrelian är aktiv och att jag har Twar.


När jag läste värdena tidigare så måste jag ha kastade jag om referensvärden och mina värden. Nu när jag läser texten nedanför så står det: "The CD-cell-count is an indication for a chronic immune-suppressive situation caused by Borrelia burgdorferi.


Vad gäller twar så står det: "The result of the Elispot-Lymphocyte-Transformation-Test (LLT) is an indication for an actual cellular activity against Clamydia pneumonaie.


Kort och gott. Jag har Borrelia och Twar. Nu ska jag bara diskutera behandling med min "troende" läkare.


Under resans gång har jag hittat sköterskor och läkare både i Sverige och i Polen som erbjudit sin hjälp. Däremot har vårdcentraler, neurologakut och infektionsakut friskförklarat mig så många gånger att jag inte håller räkning längre.


Bara Twar i sig är en allvarlig sjukdom och det har ovan nämnda inte ens bemödat sig med att ta prover på trots att jag önskat det vid ett flertal tillfällen.


I kontakten med två kvinnor från Polen har jag fått lära mig att man i Polen tycker att svensk vård är kass.


I Tyskland (Augsburg) bjuds alla läkare in att studera deras upptäckter och vård. Där är man förvånade att svenska läkare lyser med sin frånvaro. Skulle vara intressant att veta vad andra länder har för synpunkt på svensk vård.


Själv tycker jag vården i Sverige suger. Är så jävla sjuk och blir inte ens utredd här. Skickad till psykolog och rehabilitering av fibromyalgi. Jisses! Jag har knappt orkat till sjukgymnastiken, men jag har tränat och gjort som jag blivit tillsagd. Lite av tortyr kan jag känna så här i efterhand när jag sitter med facit i hand.

Av Cecilia - 12 april 2012 17:35

Nu har jag fått provsvaren från Tyskland. De goda nyheterna är att de inte tyder på borrelia. Eftersom provsvaren inte är 100% säkra kan jag fortfarande ha kvar borrelian. Däremot tyder de avtagande symptomen på att den faktiskt är botad. Kommer att gå upp i arbetstid inom kort. Måste bara avvakta och se att jag inte får något fler återfall. Så om ett par veckor kanske jag vågar gå upp till 75%.


De dåliga nyheterna är att jag har twar. Det var inte mer än väntat. Nu gäller det att få behandling för det så kanske jag blir frisk sen. Jag har förstått att det innebär en lång resa, men nu väntar bara bättre tider.

Alla ni där ute som efter en häftig förkylning får problem med lufvägarna och får som sandpapper i gommen. Stå på er! Kräv twarprover. Om proverna tyder på twar så leta reda på en läkare som tror på twar och som behandlar er direkt och ända tills ni är friska. Gör inte som jag. Tro på sjukvården och acceptera att ni är sjuk i tolv år. För att till slut betala 7650 kr för att få reda på att det är twar.



Av Cecilia - 12 april 2012 17:16

Nu kommer jag med ett glutenfritt recept på pannkakor.


För att göra dem lite mindre onyttiga och pytteliiiiite nyttigare så sätter jag massor av ägg och spetsar dem med spenat. Edina tycker det är kul m gröna pannkakor.

Här kommer receptet på ca 11 supertunna medelstora pannkakor:

5 ägg (gör det lite nyttigare)

2 dl mjölk

2 dl Lailas blåa glutenfria mjölmix (ska de vara vetestärkelsefria så prova Lailas gula)

1/2 tsk salt

75 g smält smör (OBS! Det behövs inte smör i stekpannan sen)

25 g spenat (kommer att sätta mer nästa gång)

 
Denna smet fungerar utmärkt till crepes eftersom de går att göra supertunna.

Teflonpanna krävs!




Av Cecilia - 12 april 2012 10:42

Bloggen tenderar numera att bli den nya sjukdomsbloggen. Jag hoppas att det ska förändras inom kort. I dag kommer jag med ett pollenallergitips. Edina har utvecklat pollenallergi mot björk. För att lista ut vilken allergi det var så gick jag in och kollade pollenprognosen på Stockholms naturhistoriska riksmuseum. Där jag kunde utläsa vilka pollentyper som anlänt.


Sen gick jag in och lade in Edinas symptom i en pollendagbok i några dagar. Detta för att kunna utläsa vilken typ av pollen hon var allergisk mot. Redan efter tre dagar kunder jag göra en analys och se att hon förmodligen är allergisk mot björkpollen.  

Eftersom man, under pollensäsong, ska undvika att utsättas för ämnen som kan ge korsreaktioner på det pollen man är allergisk mot så kollade jag en hemsida med allergiinformaion. Under pollensäsongen försöker jag nu att inte utsätta Edina för äpple, kiwi, plommon, persika, körsbär, päron, jorgubbar, apelsin, banan, vindruvor, nötter, mandel, potatis, tomat, morot, selleri och diverse örtkryddor. Det kommer att bli svårt, men vad fasen ... vi ger det ett försök. Allt för en friskare framtid.

Av Cecilia - 4 april 2012 12:27

Vid nya möten med människor är jag naiv som person. Jag förutsätter att ingen vill mig illa. Däremot ser jag direkt när någon är elak mot andra.


Vid några tillfällen har det kommit till min vetskap att människor som inte känner mig baktalar mig. Det förvånar mig alltid. Hur kan jag vara så viktig för dem att de ödslar den tiden på mig?


Däremot vet jag när jag möter en fin människa. Ett sådant möte hade jag i dag. Visste det sedan tidigare, men i dag ställde hon upp för mig på ett sådant sätt att jag kommer att vara henne evigt tacksam. Vi umgås inte sen tidigare annat än i lekparken. Ibland utbyter vi några ord när vi ses på förskolan. Ändå var hon den som ställde upp och följde mig till min läkare som jag var tvungen att möta i dag för ett sista (surrealistiskt) besök. Upplevelsen med läkaren blev helt annorlunda när jag hade en annan vuxen med mig. Det var helt plötsligt ett möte där jag kände att vi närapå respekterade varandra.


Nu går jag vidare och byter läkare. Har ansökt om byte och hoppas att det sker snart. Lägger detta bakom mig.


Känner mig lätt i sinnet och tusen gånger klokare än i går. Hädanefter ska jag lyssna på min inre röst när den säger att jag möter en ängel. Resterande får passera revy i mitt liv.

Presentation


Fokus i mitt liv är min dotter Edina. Älskar mitt jobb som GIS-samordnare. Brukar säga att jag har världens bästa unge, jobbar och bor i Paradiset. Privat älskar jag skor och taklampor. Tyvärr kan jag inte frossa i någedera p g a platsutrymme.

Omröstning

Den ena dricker en dryck till brända mandlar och popcorn och den andra en annan. Vilka drycker dricker vi?
 Edina saft och Cecilia mjölk
 Cecilia saft och Edina mjölk
 Cecilia kaffe och Edina mjölk

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards